Traperice iz svijeta brze mode: najveća faca među jet-setom

Na prvi pogled može se činiti da tvoja kolekcija traperica nema puno zajedničkog s Liz Taylor ili A320, ali ne možeš biti dalje od istine. Svi troje poznati su po sklonosti putovanjima i dugim ekspedicijama. Želiš saznati koliko su točno svijeta vidjele tvoje traperice? Nastavi čitati i sve će ti se otkriti.

Predgovor: udaljenost i brza moda – komplicirano je

Po samoj svojoj prirodi brza moda pomalo je manična. Nastojeći pružiti najmoderniji izgled, u najkraćem vremenu i po najnižim cijenama, u vječnoj je utrci ispunjavanja beskonačnog niza rokova. Nusproizvod sve te žurbe jest da mali detalji – poput porijekla materijala – mogu biti izostavljeni. Zapravo, dok pamučne bale koje se koriste za proizvodnju pamuka stignu u tvornicu, često je teško prepoznati odakle dolaze. Razlog tomu jest što se pamuk s više farmi, koji često dolazi iz većeg broja zemalja, miješa i prije nego što stigne do prve faze proizvodnog procesa traperica. 

Sve to dodatno kompliciraju ostali elementi koji pridonose načinu izrade traperica. Dijelovi poput elastana, sintetičkih boja, zakovica, dugmadi i patentnih zatvarača dolaze iz svih dijelova svijeta te tako u cijelu priču unose još više geografskih nejasnoća. U konačnici, na veličanstveni dan svog velikog prvog nastupa u robnoj kući, prosječni par traperica brze mode jedva da zna odakle je potekao, a kamoli koliko je daleko putovao. 

U spas stiže statistika o trapericama iz industrije brze mode

Zbog složenosti proizvodnog procesa prijeđeni put teško je odrediti. Međutim, visoke brojke u velikoj mjeri dočaravaju sliku o tome koliko dalek put tijekom svog životnog ciklusa prevali jedan par traperica iz asortimana brze mode.

Pogledajmo samo osnove podatke o proizvodnji traperica

Započnimo s 14 000 kilometara1. To je udaljenost koju prijeđe prosječan par traperica iz industrije brze mode, ako pratimo njegov put od jedne kuglice pamuka s farme, preko proizvodnog procesa pa sve do trgovine. I premda je u pitanju otprilike ista udaljenost koju prosječni Europljanin provede u vožnji, to ni približno ne prikazuje pravo stanje stvari.

Malo više informacija o samom proizvodnom procesu traperica

Ako bi se u računicu uključilo pamuk sa svih farmi koje sudjeluju u proizvodnji traperica, ta se brojka gotovo udvostručuje. Dodajmo sintetičku indigo boju koja putuje iz Njemačke2 i brojka raste za još barem 4000 kilometara. Bilo kojem rastezljivom traperu, što uključuje i tvog dobrog prijatelja, skinny traperice, treba elastan, što priči dodaje još 18 000 kilometara: elastan se, naime, u najvećoj mjeri proizvodi u Brazilu. 

Ubaci i modne dodatke koji također spadaju u brzu modu

Bakreni gumbi, zakovice, patentni zatvarači, pamučni konac i dodatna tkanina za džepnu podstavu moraju stići izdaleka. Istovremeno se za postizanje modernog dojma ispranog trapera mora dopremiti kamen plovućac koji dolazi iz ni više ni manje nego Turske2. U konačnici dolazimo do čak 15 zemalja koje su uključene u izradu samo jednog para traperica, pri čemu sa svakim dodatnim detaljem na modelu ova brojka samo raste3. Iako je brojku teško precizno utvrditi, ona sasvim sigurno iznosi više od 60 000 kilometara, što je udaljenost koju jedan od najprometnijih europskih aviona prevali tijekom tjedan dana neprekidnih letova4.

Velik broj ruku uključen je u izradu modnih traperica iz asortimana brze mode

Osim što što se potuca diljem svijeta u različitim prijevoznim sredstvima, tvoj traper prošao je kroz više ruku od diplomata koji se na sve strane rukuje na nekoj svjetskoj konvenciji. Budući da proizvodnja traperica još uvijek u velikoj mjeri ovisi o fizičkom radu, tvoje traperice iz asortimana brze mode tijekom svog životnog vijeka dolaze u dodir s jako puno ljudi. Od zemljoradnika do vozača, preko tvornica i radnika koji u njima rade pa sve do osoblja za utovar i uprave: čak i najkonzervativnije procjene pokazuju da samo jedan par traperica prođe kroz više od 2000 ruku – a svake se godine diljem svijeta proda 1,2 milijarde pari traperica5. Treba uzeti u obzir neke činjenice.

Traper-materijal za razmišljanje

Nakon sveg tog silnog rada uloženog u njihovu izradu, većina traperica iz asortimana brze mode u europskoj garderobi ne preživi dulje od dvije godine. Zapravo, u vremenu koje ti je bilo potrebno da pročitaš ovaj članak, diljem Europe u smeće je bačeno više od 300 000 kilograma tekstila6. Zbog toga je održiva moda važna i zato bi trebala #RethinkFashion.

Image credits
Header image: Stocksy
Close-up image of back pocket of jeans with pencils sticking out: Stocksy
Close-up image of jeans being sewed: Getty Images

Izvori:
1. Brojke su izvedene iz kombinacije izvora, uključujući: 
The Supply chain for jeans: assessing transport and energy consumption
(Michael Browne, Julian Allen, Transport Studies Group, Sveučilište u Westminsteru, London, Ujedinjena Kraljevina):
Energy Consumption in the UK Jeans Supply Chain (Transport Studies Group, Sveučilište of Westminsteru, Ujedinjena Kraljevina)
2. The Geographies of Fashion: Consumption, Space, and Value
(Louise Crewe)
3. Za izradu samo jednog para traperica može biti potrebno sudjelovanje i do 15 zemalja
4. 93 341 km i 46 letova: tjedan dana u neuobičajenom životu modernog zrakoplova
5. Analiza tržišta industrije traperica
6. Kratki pregled problema s kojima se susreće modna industrija